Затверджено
Наказ ВСП «Бердянський коледж ТДАТУ»
31.08.2012 № 49
Розглянуто та схвалено
на засіданні педагогічної ради
від «31» 08. 2012 року
протокол № 1
ПОЛОЖЕННЯ
ПРО САМОСТІЙНУ РОБОТУ СТУДЕНТІВ У
ВСП «Бердянський коледж Таврійського
державного агротехнологічного університету»
(складено на підставі „Положення про організацію навчального
процесу у вищих навчальних закладах ”, затвердженого
МОН України 2 червня 1993 року № 161)
1 Загальні положення
1.1 Підготовка кваліфікованих фахівців, конкурентоспроможних на ринку праці, здатних до компетентної, відповідальної й ефективної діяльності за своєю спеціальністю на рівні світових стандартів, потребує суттєвої модернізації вищої освіти. Це неможливо без підвищення ролі самостійної роботи студентів, посилення значимості викладацького складу, керівництва коледжу, відділень у розвитку навичок самостійної роботи, стимулювання професійного зростання студентів, вихованні їхньої творчої активності.
1.2 Метою цього Положення є визначення вимог та умов, необхідних для організації самостійної навчальної праці студентів.
1.3 Це Положення спрямоване на вирішення таких завдань:
1.3.1 створення умов для реалізації єдиного підходу викладачів до організації самостійної роботи студентів;
1.3.2 сприяння формуванню у студентів навичок самостійної навчальної та практичної роботи;
1.3.3 сприяння розвитку й поглибленню професійних і практичних інтересів студентів;
1.3.4 сприяння формуванню професійних якостей, знань, умінь і навичок майбутніх фахівців;
1.3.5 створення умов для гармонічного творчого розвитку особистості студента.
2 Організаційно-методична частина
2.1 Самостійна робота студентів є невід’ємною складовою освітнього процесу у коледжі.
2.2 Самостійна робота студентів відповідно до нових державних освітніх стандартів повинна становити не менш як 50% часу, передбаченого для виконання основної освітньої програми з урахуванням рекомендацій Міністерства освіти і науки, молоді та спорту України, Мінагрополітики та продовольства України щодо кількості годин аудиторних занять на тиждень.
2.3 Метою самостійної роботи студентів є підвищення конкурентоспроможності майбутніх фахівців на світовому ринку праці через формування їхніх вмінь та ключових навичок.
2.4 Основними завданнями самостійної роботи студентів є засвоєння в повному обсязі основної освітньої програми та послідовне вироблення навичок ефективної самостійної професійної (практичної й науково-теоретичної) діяльності на рівні світових стандартів.
2.5 Самостійна робота студентів охоплює:
2.5.1 підготовку до аудиторних занять (лекцій, практичних, семінарських, лабораторних тощо);
2.5.2 виконання відповідних завдань з навчальної дисципліни протягом семестру;
2.5.3 самостійну роботу над окремими темами навчальних дисциплін відповідно до навчально-тематичних планів;
2.5.4 підготовку до практики та виконання завдань, передбачених практикою;
2.5.5 підготовку до всіх видів контрольних випробувань, у тому числі до курсових і комплексних контрольних робіт;
2.5.6 підготовку до підсумкової державної атестації, у тому числі виконання дипломної роботи.
2.6 Самостійна робота, не передбачена освітньою програмою, навчальним планом і навчально-методичними матеріалами, що розкриває і конкретизує її зміст, здійснюється з ініціативи студентів з метою реалізації власних навчальних інтересів.
3 Умови для самостійної роботи
3.1 Умови для самостійної роботи створюються коледжем. Матеріально-технічне й інформаційно-технічне забезпечення самостійної роботи студентів включає:
3.1.1 бібліотеку з читальним залом, укомплектовану відповідно до чинних норм;
3.1.2 комп’ютерні класи з можливістю роботи в Інтернеті;
3.1.3 місця проходження практики (бази практики) відповідно до укладених договорів;
3.1.4 аудиторії для підготовки;
3.1.5 навчальну й навчально-методичну літературу, розроблену з урахуванням збільшення частки самостійної роботи студентів, та інші матеріали.
4 Організація самостійної роботи
4.1 Організацію самостійної роботи студентів здійснюють відділення, а також самі студенти.
4.2 Самостійна робота студентів може бути організована під керівництвом викладача (відповідно до розкладу) в групі або підгрупі, а також індивідуально, на консультації у відповідно відведений для цього день.
4.3 Організація самостійної роботи включає розробку необхідної документації, що регламентує самостійну діяльність студентів, у тому числі положення про самостійну роботу студентів.
4.4 Співвідношення самостійної й аудиторної роботи студентів з вивчення навчальних дисциплін, а також окремих розділів і тем визначається робочим навчальним планом на основі узгодження з відділеннями з урахуванням наявності, доступності та якості навчальних і наукових видань, рівня складності дисципліни або розділу, теми.
4.5 У межах підготовки студентів до самостійної навчальної роботи з метою формування первинних навичок самостійної роботи доцільно використовувати метод вказівки до виконання самостійної роботи, які складають викладачі.
4.6 Організація і контроль ходу і змісту навчальної самостійної роботи і її результатів здійснюються викладачами коледжу.
4.7 З власної ініціативи циклові комісії можуть проводити студентські навчальні, наукові й науково-практичні заходи (олімпіади, конференції, симпозіуми, тощо).
5. Вимоги до самостійної роботи
5.1 Самостійна навчальна робота виконується студентами під керівництвом викладача, що здійснює аудиторну роботу в цій навчальній групі.
5.2 Самостійна робота студентів повинна мати такі ознаки:
5.2.1 бути виконаною особисто студентом або студентською групою, де кожен її член самостійно виконує свою частину колективної роботи:
5.2.2 являти собою закінчену розробку (закінчений етап розробки), де розкриваються й аналізуються актуальні проблеми з певної теми або її окремих аспектів:
5.2.3 демонструвати достатню компетентність автора в розкритті питань, що досліджуються;
5.2.4 містити певні елементи новизни.
5.3 Самостійна письмова робота оформляється відповідно до вимог, розроблених викладачами коледжу.
6 Навчально-методичне забезпечення самостійної роботи
6.1 Навчально-методичне забезпечення самостійної роботи студентів повинне враховувати специфіку цього роду діяльності студентів і викладачів.
6.2 Навчально-методичні та навчальні матеріали й видання повинні містити в собі рекомендації для самостійної роботи студентів.
6.3 Рекомендації із самостійного вивчення або повторення навчального матеріалу повинні містити в собі вказівки щодо терміну, обсягу, якості засвоєння матеріалу із зазначенням навчальних і наукових видань, що використовуються з цією метою, а також питання для самоконтролю, тести, контрольні завдання, приклади оформлення самостійної письмової роботи.
6.4 Навчальні видання, що розробляються кафедрами з урахуванням збільшення частки самостійної роботи студентів, повинні містити в собі методичні вказівки й рекомендації з самостійної роботи й оформлятися так, щоб ключові моменти тексту (визначення, ідеї, концепції, тощо) були виділені.
7 Контроль самостійної роботи
7.1 Результати самостійної роботи студентів оцінюються викладачем відповідного курсу.
7.2 Форми контролю самостійної роботи обираються викладачем з таких варіантів:
7.2.1 індивідуальна робота студентів;
7.2.2 поточний контроль на основі виконання лабораторних робіт;
7.2.3 поточний контроль засвоєння знань на основі оцінки усної відповіді на питання, повідомлення, доповіді тощо на практичних або семінарських заняттях;
7.2.4 усна доповідь та/або письмовий звіт про результати розв’язання виробничої ситуації;
7.2.5 вирішення ситуаційних завдань;
7.2.6 конспект, виконаний з теми, що вивчалась самостійно;
7.2.7 тестування, виконання письмової контрольної роботи;
7.2.8 рейтингова система оцінки знань студентів за блоками (модулями) дисципліни, що вивчалась, циклами дисциплін;
7.2.9 звіт про проходження практики та виконання завдань, передбачених практикою.
7.3 Форми поточного контролю:
- усна співбесіда за матеріалами розглянутої теми на початку наступної лекції з оцінкою відповідей студентів (5-10 хв.);
- письмове фронтальне опитування на початку або в кінці лекції (5-10 хв.). відповіді перевіряються і оцінюються викладачем у позааудиторний час (на окремих аркушах);
- фронтальний контроль знань студентів за кількома темами, винесеними на самостійну роботу (5-10 хв.) проводиться на початку семінарських, практичних чи лабораторних занять;
- перевірка домашніх завдань;
- перевірка набутих вмінь на практичних, лабораторних заняттях;
- тестова перевірка знань студентів;
- інші форми.
7.4 Контроль за опрацюванням навчального матеріалу, винесеного на самостійну роботу, проводиться викладачем на заняттях, в позааудиторний час за двобальною („зараховано” або „не зараховано”), або за 5- бальною шкалою. Консультації та поточний контроль викладачі можуть проводити згідно з графіку консультацій та додаткових занять.
Результати поточного контролю за самостійну роботу студентів фіксуються в журналі обліку навчальних занять групи на окремій сторінці за відповідну тему або в журналах консультацій викладачів.
Розробила
заст. директора з навчальної роботи Л.І.Головко